עבודה סמינריונית עיונית לדוגמא

תחום האקדמיה מבקש להתקדם כל הזמן ולחקור סוגיות שונות מנקודות מבט אחרות לפי הפרדיגמה האקדמית. זה כולל העלאת שאלות, ביסוס השערות, בדיקת ההשערות וחיבור למקורות הידע הקיימים כמו תיאוריות מושגים ונתונים מחקריים קיימים. עבודה סמינריונית היא דוגמה למשימת חקר קטנה שבה סטודנטים מתנסים בחקר של סוגיה, תופעה או שאלה מחקרית שקורה בנושא מסוים. סמינריון עיוני הוא סוג מסוים של עבודה סמינריונית שמבקשת להתבונן על שאלה מסוימת ולבחון אותה מנקודת מבט עיונית. המשמעות היא שלא מבוצע מחקר בפועל אלא החוקר מסתמך על מקורות הידע הקיימים ועל הספרות המחקרית כדי לתת מענה על שאלה מחקרית.

מה ההבדל בין עבודה סמינריונית עיונית למעשית?

כמה דברים מבדילים סמינריון עיוני לעומת סמינריון מעשי. ראשית מבנה העבודה. בעבודה עיונית החלק הארי של העבודה יהיה סקירת הספרות. משום שהטענה המחקרית מסתמכת על ספרות קיימת יש לחקור ולנתח את הספרות המקצועית באופן רב ממדי. זה כולל תשתית תיאורטית רחבה, הבהרה של המושגים, הצגת מחקרים קודמים ופירוק של הנושא לגורמים תוך פירוט לגבי כל גורם בנפרד. הנתונים הקיימים עשויים לשמש הסבר לעיגון הטענה המחקרית ולכן חשוב להציג כמה יותר נתונים. מבחינה מספרית היקף העמודים של כל עבודה סמינריונית מעשית עומד על כ 25 עמודים, אולם עבודה עיונית היא מצומצמת יורת ועומדת על כ- 20 עמודים. בעבודה כזו סקירת הספרות תכלול כ-15 עמודים מנפח העבודה.

עבודה סמינריונית עיונית לדוגמא

מהו מבנה העבודה?

כל עבודה סמינריונית כוללת מבוא, סקירת ספרות, דיון וסיכום. בעבודה מעשית ישנו החלק המחקרי המעשי שהוא למעשה פרק השיטה שמגיע מיד אחרי סקירת הספרות ואחריו פרק הממצאים. בעבודה עיונית לעומת זאת אין צורך בפרק השיטה והממצאים ולכן לאחר המבוא, סקירת הספרות ופרק הדיון מגיע סיכום העבודה. בסיום העבודה מוצגת הרשימה הביבליוגרפית שתהיה בוודאי ארוכה היות שהחלק העיקרי של העבודה הוא סקירת הספרות. סקירת הספרות תהיה מפורטת למדי ותכלו כאמור מושגים, תיאוריות ונתונים מהעבר ומההווה. בסיום סקירת הספרות תוצג שאלת המחקר עם הרציונל לביצוע המחקר. בפרק הדיון תוצג שוב מטרת המחקר ויובאו המסקנות העיקריות שאליהן הגיע החוקר. בסיכום יובאו עיקרי הממצאים, מגבלות המחקר, המלצות למחקר עתידי וכ"ו.

מה החשיבות של סמינריון עיוני?

עבודה סמינריונית עיונית מתאימה לשמש תשתית מחקרית רחבה וממנה ניתן לצאת בהמשך לעבודה מעשית ממוקדת יותר. ניתן לראות בה מצע להתבוננות רחבה על תופעה מסוימת שבאמצעותו ניתן להתבונן על תופעה במבט רב ממדי ורחב. היתרון הוא ביכולת להבין תופעה מורכבת מכיוונים שונים. החיסרון של עבודה כזו הוא בכך שהיא אינה מחקרית ולא ניתן להכלילה על האוכלוסייה. סמינריון לדוגמא יכול לעסוק בתופעת האלימות במגרשי כדורגל לאורך השנים עם סקירה היסטורית רחבה או להשוות בין תרבויות שונות שיש בהן מהמשותף ומהשונה. כתיבת סמינריון עיוני עשויה להיות לעתים מורכבת יותר דווקא משום שיש צורך לקרוא הרבה חומר מחקרי וליצור אינטגרציה טובה יותר.

שתף :

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on twitter
Share on linkedin

השאר פרטים ונשמח לחזור אליכם

קטגוריות שירותים